Które orzechy są najbardziej wartościowe?

  1. 8.12.2016
  2. Redakcja Kobieta WP

Tradycyjnie w okolicach świąt orzechy cieszą się większą popularnością niż przez resztę roku. Większość dietetyków powtarza, że trudno o inne produkty, które zawierałyby równie dużo cennych dla zdrowia składników. Witaminy E, B1, PP, błonnik, cynk, antyoksydanty oraz mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych są w orzechach tak skomponowane, że zaleca się je - mimo sporej kaloryczności - nawet osobom na diecie. Wspomagają pracę mózgu, regulują poziom cukru we krwi oraz zapobiegają chorobom serca. Są też nieocenionym źródłem magnezu, którego znaczenie dla organizmu trudno przecenić. Które orzechy wybrać?

Orzechy laskowe

Orzechy o lekko słodkawym smaku. Posiadają niski indeks glikemiczny, więc bez obawy mogą spożywać je diabetycy. Zawierają mnóstwo tłuszczów obniżających poziom złego cholesterolu, odpowiedzialnych za prawidłową pracę serca i naczyń krwionośnych. Są źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także żelaza i miedzi, które potrzebne są w zapobieganiu anemii. To potężna dawka witaminy E, która uważana jest za źródło młodości. 100 g wystarczy, by pokryć z nawiązką dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Orzechy włoskie

Źródło: Shutterstock.com

Ich spożycie wpływa korzystnie na kondycję mózgu - poprawiają koncentrację i pamięć. Zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i działają przeciwzakrzepowo. Jest w nich też L-arginina, substancja, która wpływa na rozszerzanie naczyń wieńcowych. Dlatego warto je chrupać profilaktycznie i w chorobach serca. Zawarty w orzechach kwas elagowy podnosi odporność, a także wiąże i unieszkodliwia substancje rakotwórcze.

Migdały

Na podstawie badań naukowych stwierdzono, że posiadają właściwości antynowotworowe, zmniejszają zagrożenie miażdżycą oraz obniżają poziom cholesterolu. Migdały są doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego białka oraz wapnia. Zawierają witaminę E, zwaną witaminą młodości, która wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, uelastyczniając tym samym skórę. Chronią przed chorobami układu krwionośnego. Migdały są też bogate w witamin z grupy B: B2, która jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku oraz układu nerwowego i B3 - bierze udział w rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, reguluje poziom cholesterolu we krwi. Szczególną uwagę powinny im poświęcić osoby, mające problemy z przemianą materii. Witamina B3 wspomaga również pracę układu nerwowego i pracę serca. Korzystnie wpływa na wygląd skóry, a także kondycję włosów.

Orzechy nerkowca

Źródło: Shutterstock.com

Posiadające charakterystyczny kształt "rogalików" słodkawe orzechy mają bardzo dużą ilość żelaza, trudniej wchłanianego niż pochodzenia zwierzęcego, jednak doskonale nadającego się do uzupełniania braków tego pierwiastka w diecie. Równie ważna jest obecność w orzechach nerkowca cynku, bez którego organizm nie mógłby prawidłowo pracować. Jest on tarczą chroniącą przed infekcjami i nowotworami. Bez cynku proces dojrzewania płciowego byłby niemożliwy, zaś produkcja męskiego nasienia byłaby zaburzona.

Orzechy piniowe

Charakterystyczne orzeszki pochodzące z szyszek jednej z odmian sosny, która rośnie w Hiszpanii, Grecji, na Cyprze i we Włoszech. Są bardzo bogate w tłuszcze, które sprawiają, że nie nadają się do długiego przechowywania, gdyż szybko jełczeją. Mają charakterystyczny, aromatyczny leśny zapach - po rozgryzieniu wyraźnie czuć zapach sosny. Mają wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Ze względu na dużą zawartość cynku, mającego wpływ na płodność, orzeszki pinii uważane są za afrodyzjak.

Orzechy pekan

Wyglądem i smakiem przypominają orzechy włoskie. Naturalnie rosną w Ameryce północnej i Łacińskiej. Zawierają mnóstwo fosforu, magnezu, manganu oraz witaminy B1. Można w nich znaleźć również znaczące ilości kwasu pantotenowego, żelaza i potasu. Są także źródłem choliny - substancji wspomagającej pracę mózgu. Zalecane ze względu na dużą zawartość witaminy E oraz przeciwutleniaczy - pomagają w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie czy nadwaga.

Orzechy brazylijskie

To duże i stosunkowo miękkie orzechy. Spośród wszystkich odmian mają największą zawartość selenu, który ma właściwości przeciwutleniające i wpływa na zahamowanie procesów nowotworowych w organizmie. Niebagatelna jest ilość cynku, jaką dostarczają. Polecane są osobom chorym na cukrzycę, po zabiegach operacyjnych oraz zestresowanym.

Orzechy macadamia

Podobnie jak orzechy pinii mają bardzo dużą zawartość tłuszczów - największą spośród wszystkich orzechów, bo aż 76 proc. Dlatego też nie nadają się do przechowywania, bo szybko jełczeją. Ich spożycie obniża poziom cholesterolu we krwi, a obecność selenu i kwasu solnego jest pomocna w walce z rakiem. Pochodzą z dalekiej Australii, dlatego też nie należą do najtańszych.

Orzechy ziemne

To podobnie jak orzechy laskowe i włoskie bardzo popularne w naszych krajach orzeszki. Bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki którym zmniejszają ryzyko powstania zmian miażdżycowych. Zawierają także sporo magnezu, kwasu foliowego, witaminy E. Sporo błonnika wpływa na perystaltykę jelit oraz usprawnia regulację poziomu glukozy we krwi. Ale uwaga - warto jeść je w postaci naturalnej - nieuprażone i bez dodatku soli.

Produkty