Migdały nie tylko od święta. To istna bomba witamin i składników mineralnych

  1. 14.12.2016
  2. WP Kobieta

Mówi się, że za każdym razem, kiedy sięgamy po jedzenie, trujemy bądź leczymy nasz organizm. Tym bardziej powinniśmy włączyć migdały do swojej diety. Zawierają mnóstwo zdrowych tłuszczów, mają dużo białka i całą gamę składników odżywczych.

Wszyscy wiemy, że migdały są nieodzownym atrybutem Świąt. Szarlotka z migdałami, karp w galarecie z migdałami to potrawy, które często goszczą na świątecznym stole. Równie dobrze sprawdzą się w sylwestrowych przekąskach. W całości będą idealnym dodatkiem do prostych ciasteczek, prażone będą pasowały jako przekąska do drinków.

Spożycie migdałów stało się bardzo popularne w Europie, chociaż światowa uprawa znajduje się w Ameryce. W Polsce się również docenione i to nie tylko w Święta, a to za sprawą walorów smakowych i właściwości zdrowotnych. Wiemy już, że migdały to istna bomba witamin i składników mineralnych.

Migdały to znakomity pomysł na przegryzkę, lepszy niż podjadanie słodyczy bądź chipsów. Należy jednak pamiętać, że zawierają sporo kalorii. W 100 g znajduje się około 600 kcal. Będąc na diecie, warto zatem spożywać je oszczędnie, np. jako dodatek do musli.
Zjedzenie kilku migdałów hamuje apetyt. Są więc nie tylko zdrowe, ale też pomagają schudnąć i utrzymać odpowiednią wagę. To jednak dopiero początek długiej listy korzyści, które daje ich spożywanie.
Dzięki zdrowym tłuszczom i witaminie E migdały chronią przed szkodliwym promieniowanie UV. Zmniejszają też ryzyko zachorowania na Alzheimera. Jeśli sięgniemy po nie parę razy w tygodniu, będziemy cieszyć się jędrną, gładką i sprężystą skórą.
Orzechy pomagają też cukrzykom. Migdały zawierają substancje wspomagające regulację poziomu glukozy we krwi. Mają także mnóstwo minerałów, które wzmacniają kości i chronią przed osteoporozą. Zawarty w nich magnez jest niezbędny do poprawnej pracy mięśni i układu nerwowego.
Przede wszystkim jednak zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, szczególnie u kobiet. To obecnie najczęstsza przyczyna zgonów wśród pań. Migdały zawierają zdrowe tłuszcze, które zwiększają ilość dobrego cholesterolu w organizmie.
Badania nad wpływem orzechów na zdrowie przeprowadził dr Carol O’Neil z Uniwersytetu Stanowego w Luizjanie. Przeanalizował zwyczaje dietetyczne ponad 24 tysięcy dorosłych w wieku powyżej 19 lat. Okazało się, że osoby, które regularnie jadły migdały, nie tylko były zdrowsze, ale też cieszyły się większą sprawnością fizyczną.
Inne badanie przeprowadził dr Richard Mattes z Uniwersytetu Purdue. Sprawdził, jak jedzenie migdałów wpływa na osoby z cukrzycą. Okazało się, że orzechy pomagają kontrolować apetyt, dostarczają organizmowi niezbędnej witaminy D i regulują poziom glukozy we krwi. Choć badani jedli średnio 250-kaloryczną porcję migdałów dziennie, nie przytyli w trakcie trwania eksperymentu.
Wyniki innych badań świadczą zresztą o tym, że jedzenie orzechów pomaga pozbyć się tłuszczu brzusznego, który jest najbardziej niebezpieczny dla zdrowia. Ciężko się go pozbyć, nawet jeżeli przejdziemy na dietę. Kilka sztuk migdałów w tygodniu pozwala pozbyć się nieestetycznego brzuszka.
Staraj się więc co najmniej parę razy w tygodniu sięgać po te orzechy. Wystarczy parę sztuk, żeby zdecydowanie polepszyć swoją jakość życia.

Migdały są świetnym dodatkiem do ciast, tortów, deserów, ale równie dobrze sprawdzają się jako składnik sałatek, dodatek do mięs i ryb. Znakomicie komponują się z wyrazistymi przyprawami.

Potrawy z ich udziałem znane są na całym świecie. Niezwykle popularny na południu Hiszpanii jest chłodnik zwany ajoblanko, czyli białe gazpacho z dodatkiem czosnku i migdałów, podawany z białymi winogronami, kawałkami jabłek lub figami.

W Maroku popularna jest wołowina z dodatkiem płatków migdałowych, przygotowana w specjalnym naczyniu zwanym tadżin. Jest to gliniane naczynie ze stożkowym przykryciem do pieczenia mięs.

We Francji najbardziej znany jest krem migdałowy używany do ciast i tortów.

W Polsce mamy wiele potraw z udziałem migdałów, jak kotlety z indyka z migdałami, karp z migdałami pieczony na złoto, kalafior z migdałami, zupa migdałowa itp. Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie migdałów do sałatek. Warto jednak pamiętać, że gotowane, pieczone, prażone tracą swoje cenne wartości odżywcze. Obróbka termiczna przyczynia się do tego, że zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają przemianie w szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans, a te z kolei powodują szybkie przybierania na wadze.

Produkty