Odchudzające przyprawy

  1. 11.12.2016
  2. WP Kobieta

Pomagają spalać kalorie, usprawniają pracę jelit, przyspieszają metabolizm oraz ułatwiają trawienie. A wszystko to smacznie i naturalnie, bo te specyfiki wspomagające odchudzanie to po prostu zwykłe przyprawy, nie zawsze powszechnie stosowane w kuchni, ale warte polecenia.

Pieprz

Jak wszystkie ostre przyprawy, przyspiesza przemianę materii. Wspomaga też pracę wątroby i usprawnia proces spalania tłuszczu, jest więc szczególnie polecany jako dodatek do potraw ciężkich i tłustych, choć równie dobrze komponuje się z golonką, jak z rybą, sosem czy zupą. Podobne działanie wykazuje ostra papryka.

Imbir

Poprzez pobudzenie żołądka do wydzielania soków trawiennych oraz usprawnienie pracy jelit ta korzenna przyprawa o mocnym zapachu przyspiesza metabolizm. Działa również rozgrzewająco, a swoim palącym smakiem może zdominować smak potrawy, dlatego imbiru należy używać oszczędnie - zwłaszcza że obok opisanych właściwości wzmaga apetyt. Analogiczny wpływ na organizm ma cynamon.

Curry

Kluczowy składnik to kurkuma - żółta substancja zawierająca przeciwutleniacz nazwany przez naukowców kurkuminą. Ten związek chemiczny sprawia, że nasze ciało skuteczniej trawi jedzenie, oraz zapobiega powstawaniu nowej tkanki tłuszczowej. Znaczne zmniejszenie odkładania się komórek tłuszczowych widać szczególnie przy dodaniu curry do ciężkich, tłustych dań. Poprzez ograniczenie powstawania nowych naczyń krwionośnych kurkumina utrudnia rozprzestrzenianie się tłuszczu.

Chili

Duża zawartość kapsaicyny (alkaloid odpowiedzialny za piekący smak) sprawia, że jest to najostrzejsza przyprawa stosowana w kuchni. W dużych ilościach kapsaicyna jest toksyczna i może powodować uszkodzenia wątroby, jednak w niewielkich powoduje przyjemne uczucie ciepła, pobudza procesy trawienne oraz zwiększa apetyt. Chili najlepiej podkreśla smak dań mięsnych oraz warzywnych.

Kminek

Nasiona tej rośliny mają bardzo charakterystyczny smak, komponujący się szczególnie z kapustą, potrawami rybnymi i mięsnymi, a także wybranych sałatek. Obecność kminku w daniu powoduje zwiększone wydzielanie żółci oraz soków żołądkowych, czego skutkiem jest przyspieszenie trawienia. Pobudza też pracę nerek, zapobiegając w ten sposób zatrzymaniu wody w organizmie.<br /><br />

Szałwia

Reguluje perystaltykę jelit, usprawniając tym samym absorpcję składników odżywczych ze spożytych pokarmów. Pobudza też wydzielanie przez żołądek soków trawiennych i wspomaga rozkładanie tłuszczu, zwłaszcza pochodzącego z serów oraz czerwonych mięs, dobrze więc ją łączyć z takimi właśnie potrawami.

Mięta

Zwiększa wydzielanie żółci oraz soków żołądkowych, dzięki czemu przyspiesza proces trawienia oraz ułatwia wchłanianie składników odżywczych. Przeciwdziała również wzdęciom i nadmiernej fermentacji, a na dodatek wyśmienicie podkreśla smak zapiekanek, dań rybnych, zup jarzynowych oraz serów.

Chrzan i kolendra

Chrzan bardzo pobudza metabolizm i dopinguje układ pokarmowy do szybszego, bardziej energicznego działania. Warunkiem uzyskania takiego efektu jest użycie chrzanu w naturalnej postaci, a więc nie jako papki wyciąganej ze słoika, tylko korzenia świeżo startego na tarce. Kolendra z kolei pobudza żołądek do wydzielania większych ilości soków trawiennych, wspomaga pracę układu pokarmowego, działa też moczopędnie, zapobiegając zatrzymywaniu wody w organizmie. Dobrze pasuje do potraw kuchni orientalnej.

Tymianek i majeranek

Tymianek ułatwia trawienie zwłaszcza potraw tłustych, zawierających duże ilości tłuszczów nasyconych, pochodzenia zwierzęcego - które najłatwiej odkładają się w ciele. Świetnie akcentuje smak warzyw, grzybów oraz drobiu.
Majeranek usprawnia trawienie przez wspomaganie wydzielania żółci oraz przyspieszenie metabolizmu, zapobiega również wzdęciom.

Produkty