Świąteczne słodkości bez cukru

  1. 8.12.2016
  2. Redakcja Kobieta WP

Trudno wyobrazić sobie święta bez makowca, pierniczków czy keksa. Niestety - tyle słodyczy zdrowiu nie sprzyja. Spróbujemy więc znaleźć złoty środek.

Naukowcy są wyjątkowo zgodni, że cukier wcale nie krzepi, ale wręcz przeciwnie – prowadzi do otyłości, cukrzycy, chorób serca, próchnicy zębów, problemów z odpornością, a także przyczynia się do rozwoju choroby Alzheimera i guzów nowotworowych. Kiepski to pomysł na prezent świąteczny dla siebie i rodziny.

Zdrowsze zamienniki cukru

Nawet tradycyjne bożonarodzeniowe receptury, przekazywane z pokolenia na pokolenie, można znacząco odciążyć, zamieniając biały cukier na zdrowsze alternatywy i nie ryzykując wcale, że coś się nie uda. W większości przypadków domownicy się nawet nie zorientują, że doszło do jakiejś podmiany!

Pierwszy, najtańszy zamiennik dla białych kryształków to brązowy cukier nierafinowany. Niestety, jest to nadal cukier, który tuczy i obciąża metabolizm, ale dzięki obecności melasy ma przynajmniej nieco więcej wartości odżywczych. Jest też nieco mniej słodki w smaku, więc zamieniając szklankę białego cukru na brązowy w przepisie na pierniczki, redukujemy nieco poziom ich słodkości.

Jeszcze lepszą alternatywą, zwłaszcza, jeśli chodzi o pierniczki świąteczne, jest wykorzystanie syropu klonowego jako jedynego słodzika. Choć nieco droższy, ma on wiele cennych wartości odżywczych - zawiera cynk, wapń czy witaminę B2, a także posiada właściwości przeciwrakowe, antybakteryjne i przeciwcukrzycowe.

Pierniczki z syropem klonowym

Składniki:
1 szklanka syropu klonowego, 2 łyżki masła, torebka przypraw do piernika, 2 1/2 szklanki mąki, 1 żółtko, 1 łyżeczka proszku do pieczenia rozpuszczona w odrobinie wrzątku. W rondlu rozpuszczamy masło z syropem klonowym i dodajemy przyprawy. Odstawiamy. Mąkę przesiewamy na stolnicę, robimy dołek i wlewamy w niego ciepły syrop. Następnie dodajemy żółtko i proszek. Z całości zagniatamy gładkie ciasto. Wałkujemy, wykrawamy i pieczemy na wysmarowanej margaryną blasze w temp. 180 stopni przez ok. 15 minut.

Jak osłodzić mak?

Święta Bożego Narodzenia według tradycji nie mogą się obyć bez maku. Niestety, zwykle, przygotowując kutię czy makowce, mieszamy go z dużą porcją cukru. Świetną alternatywą może być tutaj miód naturalny, który zwłaszcza w przypadku kutii zachowuje swoje unikalne właściwości bakteriobójcze, nie będąc podgrzewanym powyżej 40 stopni C. Ponadto miód jest lepiej przyswajany przez organizm niż cukier dzięki enzymom pochodzącym od pszczół – to wszystko oczywiście nie odnosi się do miodu sztucznego, który nie różni się niczym od zwykłego cukru. Jeśli chodzi o proporcje, przyjmuje się, że jedną szklankę cukru w przepisie należy zastąpić 3/4 szklankami miodu.

Kolejny dobry pomysł na dosładzanie świątecznych przysmaków to stewia, czyli ekstrakt południowoamerykańskiej rośliny, będący 300 razy słodszy od cukru. Fenomen stewii polega na tym, że nie podnosi poziomu glukozy we krwi i dlatego jest dozwolona nawet w restrykcyjnej diecie diabetyków. Biały, łatwo rozpuszczalny proszek lub transparentny syrop nadaje się do wykorzystania w każdym słodkim przepisie, przy czym jedną szklankę cukru zastępujemy zaledwie jedną łyżką stołową stewii! Jeśli brzmi to zbyt pięknie, by było prawdziwe, dodajmy, że stewia jest niestety nieprzyjemnie droga…

Słodycz suszonych owoców

Nie można też zapomnieć o słodyczy w najbardziej naturalnej postaci, czyli o owocach. A że święta to okres tradycyjnie obfitujący w bakalie, warto wykorzystać słodycz suszonych owoców, które zupełnie dobrze radzą sobie bez dodatku słodzików. Zwykłe kruche ciasto bez cukru powycinane w choinki i gwiazdeczki i przełożone masą ze zmiksowanych, namoczonych rodzynek, żurawin, suszonych śliwek czy fig to zdrowy i niezwykle smaczny przysmak gwiazdkowy. Na podobnej zasadzie można przygotowywać świąteczne trufle – miksując dowolnie wybrane namoczone suszone owoce, orzechy i korzenne przyprawy i formując kulki do obtaczania w kokosie, kakao czy mielonych migdałach.

Będą to specjały nieco mniej słodkie niż lukrowane pierniki, ale mniej słodyczy, to często więcej smaku! Na koniec podajemy też sprawdzony przepis na świąteczny keks - bez grama cukru i mąki, ale bogaty, aromatyczny i przyjemnie zdrowy!

Keks bez cukru i mąki

Składniki:
600 g mieszanych suszonych owoców (do wyboru: rodzynki, żurawiny, figi, morele, śliwki, daktyle, wiśnie) 1 łyżeczka cynamonu, 1 laska wanilii, 1/4 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej, sok i skórka z jednej pomarańczy, 3 łyżki oliwy z oliwek, 3 jaja, 2 szklanki mielonych migdałów, 50 g orzechów włoskich.

Połączyć wszystkie składniki i dokładnie wymieszać. Przełożyć masę do okrągłej formy o średnicy 20 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiać do piekarnika o temperaturze 150 C i piec 1 1/2 - 2 godziny sprawdzając patyczkiem wnętrze. Po wystudzeniu można ciasto trzymać w zamkniętej puszcze ok. miesiąca.

Produkty