Węgorz wędzony. Przysmak na świąteczny stół

  1. 15.12.2016
  2. WP Kobieta

Mięso węgorza jest białe, delikatne i prawie bez ości. Ryba ta uchodzi za jedną z najbardziej tłustych, zawiera kwasy omega 3 i omega 6 i ogromną ilość witamin A i D. Mięso najlepiej smakuje, gdy jest uwędzone lub grillowane. Węgorz doprawiony ziołami i sokiem z cytryny zyskuje nowy i lepszy smak. Mięso uwędzone jest soczyste, jędrne i aromatyczne. Idealnie nadaje się na dodatek do sałatek.

- Ta niezwykła ryba, żyjąca w środowisku słodko- i słonowodnym, jest jedną z najtłustszych, jakie możemy spotkać. Zawiera blisko 30 proc. dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3. Do tego stanowi bardzo bogate źródło witaminy D, której w naszej strefie geograficznej bardzo nam brakuje. Dlatego węgorza powinniśmy jeść jak najczęściej - mówi dietetyczka Barbara Dąbrowska-Górska.

Ryby – zalecają lekarze, dietetycy, promotorzy zdrowia, wśród których cieszą się dobrą sławą. Jednak wokół ryb pojawia się też wiele kontrowersji, co sprawia, że konsumenci podchodzą do nich z dużym dystansem.

Dlaczego ryby są zdrowe? Głównymi składnikami odżywczymi ryb są woda, tłuszcz i białko. W zależności od gatunku, proporcje tych składników różnią się. Chude ryby tj. okoń, mintaj, dorsz, szczupak zawierają do 1% tłuszczu; średnio tłuste np. płotka, karmazyn, karp, ostrobok do 5 proc., natomiast tłuste, czyli łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledź, węgorz - ponad 5 proc. Przy czym węgorz to prawdziwy rekordzista - jest w nim prawie 25 porc. tłuszczu.

Warto zwrócić tutaj uwagę na rodzaj tłuszczu (kwasów tłuszczowych) zawartych w rybach. W rybach oprócz kwasów nasyconych, występują również w znacznych ilościach kwasy nienasycone, w tym kwasy omega-3. To właśnie one cieszą się tak dobrą renomą, ponieważ sprzyjają wzmocnieniu odporności i łagodzą procesy zapalne. W dłuższej perspektywie mogą zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, czyli nadciśnienia, miażdżycy, chorób układu krążenia. Co więcej badania dowodzą, że jedzenie ryb może być dobrym sposobem profilaktyki antynowotworowej i antyzawałowej. Tłuste są także dobrym źródłem witamin A i D, a także witaminy E, które wpływają na wygląd skóry, zapobiegają m.in. powstawaniu w nadmiarze, wolnych rodników tlenu, odpowiadających m.in. za obniżenie sprawności układu immunologicznego, uszkodzenie tkanek w tym tkanki nerwowej oraz procesy starzenia.

- W mojej okolicy węgorze jadano tylko od święta, podczas Bożego Narodzenia, na weselach, przyjęciach komunijnych - wylicza na portalu Trojmiasto.pl - Maria Birr ze Stowarzyszenia "Kaszubianki" - Jadano zarówno węgorze wędzone, jak i smażone, rzadziej podawano je w galarecie z warzywami.
- Dawniej każdy miał w domu własną wędzarnię, dziś na szczęście powraca się do tego zwyczaju - dodaje Mirosława Jarząbek z Koła Gospodyń Wiejskich w Górkach - Kaszubi cenią sobie samodzielne wędzenie, raczej nie kupują w sklepach gotowych wędzonych węgorzy.

Jednym z dań wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych jest prażnica - jajecznica rybna. To kaszubski specjał.

Źródło: pomorskie.eu

Prażnica

składniki:
wędzony węgorz, cebula, jajka, woda, tłuszcz
wykonanie:
wędzonego węgorza pokroić w plasterki. Wyłożyć na patelnię, dodać cebulę i zalać rozmąconymi jajkami (na 1 jajko dodawać 1 łyżkę wody). Wszystko razem usmażyć. Przed podaniem można posypać szczypiorkiem.. To aromatyczna alternatywa dla powszechnie znanej jajecznicy na boczku.

Produkty